Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

onsdag, december 26, 2012

SKÅNSKE EDVARD

Det fanns en period när jag hade svårt för Edvard Persson. Hans stöddiga dryghet tycktes vara en vrångbild av alla fördomar om skåningar. Men samtidigt....han var en del av min barndom. Gamla landsvägen vid Filborna, ännu på 60-talet rena landsbygden utanför Helsingborg. "Jag har bott vid en landsväg" (1939), det var där.

Gamle morbror Ville i Filborna blev glad när radion någon gång spelade Edvard Persson. Det hände ännu på 1960-talet, innan popen helt tog över.

Nu när jag hör Edvard Perssons visor slås jag av att tiden speglas så väl i texterna (oftast av Alvar Kraft eller Lasse Dahlquist). Även om sångerna färgas av skånskt gemyt, go mad och godmodigt humör, finns ändå både världskrig, kapprustning och arbetslöshet med som relief till idyllen.

"Här märks det att tiden är krigisk och krass / De bomber som finns här är gjorda av glass.... / Ja, världen den rustar på tusende sätt /  men här rustar värden så mänskan blir mätt..." heter det i "Kalle på Spången" (1939).

Edvard Persson är kult och har tolkats av bl.a. Peps. Här hör vi honom själv och alla hans kända visor på en samling i den utmärkta serien "Svenska sångfavoriter" (Odeon/EMI saml.-CD 1994).

Betyg: ***