Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

måndag, maj 10, 2010


MÖJLIG POLARPRISTAGARE?

Polar Music Prize har problem med sin marknadsföring och svårt med sin identitet. Som att inte kommittén själva inser kraften i den spretiga bredden av pristagare. Dåligt självförtroende snarare. Inte ens något fast datum för tillkännagivandet, såvitt jag kunnat se i alla fall. Och säsongerna har skiftat hit och dit. Men det borde vara dags nu när som helst.

Alltid lika underbart oförutsägbart. Vem blir det i år? Mina ständiga gissningar på populärmusik är gamle Beach Boys-ledaren och geniet Brian Wilson (bilden), souldrottningen Aretha Franklin eller jazzpianisten Chick Corea. Men ibland har man överraskat med världsmusik och då blir det svårt. Låt mig då gissa på sydafrikanske Dollar Brand eller argentinske Gato Barbieri.

Klassiska priset är omöjligt att förutse eftersom det likaväl kan vara en kompositör som en exekutör (musiker, sångare, dirigent). Bland kompositörerna borde estniske Arvo Pärt, polske Henryk Gorecki eller amerikanske Philip Glass ligga bra till.

Och exekutörer? Tja, mina favoritpianister Vladimir Ashkenazy och Philippe Entremont. Eller dirigenten Colin Davis. Det blev risigt med könsfördelningen bland mina kandidater. Bara Aretha ensam kvinna. Och operavokalister är jag inte rätt person att bedöma. Vi får väl se vilka som tilldelas Polarpriset 2010. När det nu blir känt.

1 Comments:

At 6:43 fm, Anonymous Anonym said...

Brand,Pärt och Davis är mina favoriter!

Svågern

 

Skicka en kommentar

<< Home