Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

tisdag, maj 04, 2010


BLOMDAHL KAMMARMUSIK

Jag skriver detta inlägg med tillägnan till fine klarinettisten Kjell-Inge Stevensson, som avled tragiskt och alldeles för tidigt i början av året. Kjell-Inge var en gudabenådad solist och musiker av professors grad i Radiosymfonikerna. Han har medverkat på en mängd skivinspelningar genom åren. Själv plockar jag gärna fram Karl-Birger Blomdahls kammarmusikverk Danssvit nr 2, för klarinett, violoncell och slagverk från 1951. Kjell-Inge spelade in den tillsammans med Ola Karlsson och Anders Loguin på en lyckad Caprice-Lp 1985. Samma tagning finns också med på denna CD: Karl-Birger Blomdahl - "Chamber music / In the hall of mirrors" (Caprice 1992).

Jag tyckte att jag precis hade lärt känna Kjell-Inge. Jag och min vän Carl-Ivar brukade prata musik med honom över en kopp kaffe innan konserterna i Berwaldhallen. Han nämnde att hans favoritkompositörer var Schumann, Carl Nielsen och Stravinskij, den triangel han alltid utgick ifrån i sitt eget musikskapande.