Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

tisdag, maj 12, 2009


POLARPRISET 2009

Så har man då ännu en gång överraskats av det totalt oförutsägbara Polar Music Prize. Peter Gabriel hade jag inte gissat. Jag tippar varje år på Brian Wilson, Aretha Franklin eller Chick Corea som populärpristagare. Men Peter Gabriel, jodå. Begåvad och nyskapande musikskapare, både i gamla Genesis och som soloartist. Tillhör inte mina egna favoriter. Har alltid haft svårt för "grädden" i hans röst och ofta med lite för abstrakt musik för min smak. Men visst, han tillhör ju artrock-falangen som jag gärna försvarar. Men lite förvånansvärt val ändå med tanke på att förra årets pristagare Pink Floyd ligger nära Gabriel i stil och idéer.

Och så det seriösa priset. Venezuelanske dirigenten José Antonio Abreu. Bingo! Än en gång händer det att priset går till en uttövare jag inte ens hört talas om. Tidigare har det bara hänt två gånger. Men nu är det två år i rad (förra årets sopran Renée Fleming). Svårt att ta. Vad jag förstår är årets pris till stor del också ett musiksocialt pris, för nätverket El sistema som hjälper ungdomar ur slummen över till musiken. Hedervärt. Men rätt Polarpris? Tja. Jag väntar fortfarande på Arvo Pärt och Philippe Entremont.