Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

söndag, oktober 03, 2010


MARTIN LJUNG DÖD

Fine Martin. Han var en underbar komiker med vänlighet, värme, en smula knäppheter och bondkomik som ledord. Inte ironi och elakhet. Hans djupa röst och tydliga pauseringar var en självklar del av min barndom och uppväxt. Familjens första skiva var denna singel. På ena sidan "Guben i låddan". Hasse Alfredson och Martin i en sovkupé på ett skakigt tåg, och båda hette herr Larsson. På andra sidan den mindre kända och sällan hörda monologen "Skojten" med Martin. "Fööör ja e en liten skojt, ållråjt. Alltid redlös!"

Jag kan njuta av en gammal Knäppupp-film som "Far till Sol och Vår" (1957) som egentligen är usel som film. Men Martin Ljung lyste upp den tunna storyn med sin välvillighet och charm. I verkliga livet sågs han ofta vandra kring Östermalmstorg. Alltid lika välklädd, vänlig och elegant. En 93-årig gentleman är borta.

Hans Alfredson & Martin Ljung - "Guben i låddan" / Martin Ljung - "Skojten"
(Knäppupp live-singel 1960)

1 Comments:

At 8:26 em, Anonymous Anonym said...

1955.Min bästis Bengt Johnsson fick sina lårmuskler nästan avslagna efter mina våldsamma skrattsalvor med tillhörande rörelseschema på tältshowen som utspelades på Gröningen det året.Jag har faktiskt foto på mina tonårsförsök att imitera mjn Martin.En ödmjuk karriär har ändats,vila i frid,min 50-talsidol.

Leif

 

Skicka en kommentar

<< Home