Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

fredag, november 14, 2008


SIMON & GARFUNKEL

Dels ett av de snyggaste skivomslag jag vet. Melankoliskt bortvänt, i grön naturmiljö som signalerar "folkrock". Dels en fruktansvärt bra sångsamling. Alltså LP:n "Sounds of Silence" (CBS 1966). Historien om titellåten är känd. Hur Paul Simon blev överraskad när hans producent lagt på rockkomp till Simons akustiska visa, och därmed skapat soundet "folkrock" (jfr Bob Dylan, The Byrds, Lovin Spoonful, The Mamas & The Papas - alla i USA runt 1965-66).

Simon & Garfunkel var speciella. Medan melodierna var vackra, ömsinta kunde texterna vara precis hur mörka, hemska, illusionslösa som helst. Kontrasten var effektfull. Min favoritsång på skivan är "A most peculiar man". Berättelsen om den ensamme mannen som gasar ihjäl sig i sin lägenhet. "Hemskt. Men var han inte rätt knepig ändå", rättfärdigar grannarna efteråt.

Det finns gott om ensamhet och självmord i Paul Simons sånger. Och åldrande - i "Leaves that are green", liksom cynism i "I am a rock". Ingen desperation i uttrycket, smärtan ligger invävd i de melankoliskt vackra melodierna.

Och visst var det Paul Simon som var poeten, sångskrivaren, musikern och skaparen av de två. Art Garfunkel "bara" sjöng. Men trots Simons enorma kapacitet som låtskrivare tycker jag han är för blek som sångare. Därför har jag aldrig varit någon stor fan av Paul Simon som soloartist. Det var med tillskott av Art Garfunkels färgrika, personliga tenorstämma som duon Simon & Garfunkel fick sin lyskraft.

2 Comments:

At 4:46 em, Anonymous Anonym said...

Jag var 1967 i Bonnie ol´England och fick "Top of the pops" varje torsdag,by noon.Halvsex precis efter plugget.Selsdon/Croydon,där jag bodde kunde jag så lyssna på Kinks,Hermans -Hermits,live med J.Mayall and the bluesbrakers.Sen första LP-köpet:Bookends med låtar som:America och A HaZy Shade Of Winter,Bookends Theme/cover by Richard Avedon !!

 
At 9:41 em, Blogger Bengt Lorentzon (Lorre) said...

Johan!
Jag blir sotis på dig! 1967 hade jag inte sett mer än Hootenanny Singers. På gamla Gröningen i Helsingborg. Möjligen också Jerry Willams & his Dynamite Brass med gästartist Eva Rydberg (!) i folkparken Pärlan i Helsingborg.
/hälsningar, Lorre

 

Skicka en kommentar

<< Home