Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

onsdag, september 24, 2008


ABSTINENS
Jo så här var det. Min fina MP3 Apple Classic 80GB gick sönder och slocknade. Utan förvarning. Snopet eftersom den aldrig visat någon tendens till krångel och jag varit så oerhört nöjd med den. I motsats till min tidigare Creative Zen Sleek som jämt krånglade. Apple Classic är rena drömmen med sin väldiga kapacitet, lättskötta display och innehåll speglat i datorn. Har laddat in mina 200 CD med vild, spretig musikblandning och spelar upp på slumpval låtar. Ständigt överraskad av dessa oväntade möten mellan ny fransk electronica, gammal pop, rökig 50-talsjazz, Zappa, Povel, Tjajkovskij-symfonier och Amy Winehouse. Till exempel.

Men nu slocknade allt plötsligt. Nytt ex MP3-spelare på ettårsgarantin? Nej, Onoff tog in den istället på 3 veckors service. Mjukvaran blåses ut, ominstalleras. Och alla 2780 spår försvinner. Som tur var finnas allt innehåll samlat på datorns hårddisk, så det bör bli enkelt att återställa musiken. (Så var det inte på förra Creative Zen Sleek, där jag fick mata in och rekonstruera ett helt års samlande).

Nå, jag saknar min kära MP3 och känner svår musikabstinens. Snart BARA 2 veckor kvar. Jag räknar baklänges. Och jag som precis varit på Pet SoundsSöder och inhandlat nygamla CD med Osibisa och Karl Gerhard att lägga till min MP3-samling. Och hittat BRA antologi med Nina Simone. Musiksamlande blir som en drog, en passion.

Två veckor till utan MP2-musik. Dagens i-landsproblem kanske. Men likväl en frustrerad saknad. Musiken behövs för liv och energi under trötta jobbdagar och i nerbrytande tider av nerskärningar och stress.