Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

söndag, oktober 07, 2007


Slagverk ligger mitt hjärta nära. Och slagverk spelar en stark roll i det korta orkesterstycket "Le Creation du Monde", som Darius Milhaud komponerade 1923 för en balett. Typiskt 20-talsmusik. Lite jazzinfluenser, lite exotism. Mjuka, runda klanger och säker rytmik. Fint framförd av elever vid Musikhögskolan i Stockholm vid fredagens konsert. Anders Loguin från Kroumata dirigerade.

Blåsarmusik av Stravinskij och Rickard Strauss fanns också med. Men den läckra höjdpunkten kom efter paus med den nyskrivna konserten "Machine Aria", för 8 soloslagverkare och blåsorkester. Häftigt! Mycket häftigt! Åtta duktiga, unga slagverkare i rörelse på en scen belamrad med marimbor, virveltrummor, gonggongs, friktiontrumma etc. En upplevelse att både se och höra i pulserande dynamik. Och denna "Machine Aria" var alltså nykomponerad av Mats Larsson Gothe. Ung tonsättare, född 1965, som också kom upp på scenen. Ska jag gissa på en kompositionselev vid Musikhögskolan??? I vilket fall, strålande! "Machine Aria" vill vi uppleva fler gånger. DA CAPO!

4 Comments:

At 10:44 em, Anonymous Anonym said...

Väldigt roligt att läsa! Tack!! Nå, jag tog examen från Musikhögskolan 1995, så värst ung är jag kanske inte... Du kan läsa om vad jag håller på med på: www.matslarssongothe.com
Vänligaste hälsningar
Mats

 
At 10:47 em, Anonymous Anonym said...

Anders Loguin har ju dessvärre just lämnat oss. Han dog 3 november. Frid över hans minne.
Mats

 
At 8:11 em, Blogger Bengt Lorentzon (Lorre) said...

Tack för fin kommentar, Mats! Vad roligt med respons från tonsättaren! Jag har fortfarande starkt klart minne från upplevelsen av ditt verk på Musikhögskolan. Var där f.ö. tillsammans med min forne, fine trumlärare Sune Pålsson som jag hade äran att återträffa.

 
At 8:13 em, Blogger Bengt Lorentzon (Lorre) said...

Nej, vad säger du? Anders Loguin borta! Det var verkligen tråkigt att höra! Den fine slagverkaren från f.d. Kroumata och dirigenten. Sorgligt!

 

Skicka en kommentar

<< Home