Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

tisdag, september 25, 2007


Var faktiskt inte särskilt förtjust i Peter Birros dramaserie "Upp til kamp!" (SVT). Skådespel, manus, regi av Mikael Marcimain, originalmusiken...Allting var bra. Ändå var det något som inte stämde med tidsskildringen. Ett kallt och hårt mörker som kändes mera punk än 60-/70-tal.

Kanske var det bara för att "Upp till kamp" blev en påminnelse om de riktigt jobbiga sidorna av 68-revolten och proggtiden. För de fanns sannerligen också. Droger, utfreakande, det oresonliga ursinnet och dogmatismen inom bokstavsvänstern. För Peter Birro viker inte undan för det mörka och jobbiga. Det räcker med det eviga kedjerökandet i serien för att man ska känna sig rätt avtänd.

Sedan hör det till saken att just Göteborgsvänstern var den mest extrema och stenhårda under perioden. När en KFML(r)-typ i serien säger att "Musik får aldrig bli ett självändamål, den måste vara ett vapen i kampen" så får man lätt kräkreflexer. Sådan grotesk skit fanns då.

Men Peter Birros i sig fina berättelse har blivit en nattsvart saga utan motbild. Därför har jag svårt att dela Johan Cronemans lyriska hyllning av serien i DN den 3 september.

5 Comments:

At 4:10 em, Anonymous Anonym said...

Även om jag aldrig fick uppleva 68-vågen (född 69) så minns jag bara 1970-talet som ett enda mörker. Skenheliga politiska åsikter som man förväntades sympatisera med. Fula kläder, fula frisyrer, fula bilar, skräpmusik (för det mesta) och en enda lååång räcka av demonstationståg ut till USAs ambassad. Jag var tyvärr med. I barnvagn. Med näbbstövlarna på.

 
At 5:19 em, Anonymous Anonym said...

Till Anonym, Nu skärper du till dig... ;-) vilka anklagelser... :-)
Här tar jag och gör en hel blogg i mitt sjuttiotal... så ser du det som ett enda mörker... kom över så skall jag visa att det var ett underbart årtionde.
/Farbror Sid
Till och med Lorre hade sin prime time då... (tror jag) :-)

 
At 2:50 em, Blogger Bengt Lorentzon (Lorre) said...

Oj, ja det är verkligen olika vilka referenser man drar med sig. 70-talet var mitt. Jag älskade det. Musiken, folket, festerna. Tycker 70-talet är ett rätt förtalat decennium. Där fanns färg o kreativitet.

Men samtidigt fanns där också en del skitjobbiga sidor, som "Upp till kamp!" är en påminnelse om. Dogmatismen var hemsk. Bläddra i tidningen Musikens Makt, som är helt oläsbar idag.

Men 70-talet spretade och bråkade och stack ut. Trots allt. Jämför med 80-talet, som jag tyckte var ett helt ointressant decennium.

/ Lorre

 
At 10:07 em, Anonymous Anonym said...

Kan bara hålla med dig... åttiotalet var ointressant.

 
At 3:31 em, Blogger Bengt Lorentzon (Lorre) said...

Ja, bevare mig väl. Syntpop i dur, spray-frisyrer, axelvaddar o SAF-kampanjer. Låt oss slippa Duran Duran o Rick Astley...

 

Skicka en kommentar

<< Home