Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

tisdag, september 11, 2007


Får höra att Joe Zawinul är död. Sorgligt. Legenden från bl.a. Weather Report var en av arkitekterna bakom fusionjazz, eller jazzrock som jag hellre kallar det. Österrikare var han egentligen. Född redan 1932 någonstans bland gröna alperna. Flyttade över till USA på 1950-talet, lockad av jazzen. Spelade piano med Cannonball Adderly och Miles Davis.

Och 1970 grundade han det multikulturella Weather Report i USA tillsammans med Wayne Shorter. Zawinul, en trollkarl och mästare i space-klanger bakom högar av syntar på scenen. Såg alltid lite komisk ut, i sin mustasch och stickade mössa. Och Zawinul, också en beryktad excentriker. Han lär ha haft ett av musikvärldens värsta egon. Nu är han borta. Varför är nästan alla av mina husgudar döda?

2 Comments:

At 12:00 em, Anonymous Anonym said...

Och jag upptäckte honom för sent. Tur att det finns skivinspelningar...

 
At 3:00 fm, Blogger Joakim Larsson said...

Jo jag gillar verkligen den versionen, letade egentligen efter något mindre välkänt på youtube, men jag fastnade för den.

 

Skicka en kommentar

<< Home