Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

fredag, september 14, 2007


Gillar "Doobidoo" i SVT på fredagar. Perfekt tv-underhållning en trött fredagkväll. Och Lasse Kronér är bra på att lyfta fram Tevearkivet. (Trots "långt ner i dom djupa valven" och liknande, men det kan jag stå ut med).

Blev bara lite sur på Kronérs påannons av Janne "Loffe Carlsson". . Folkkär skådespelare och artist osv. "Vad många inte visste är kanske att han också fuskat som trummis...." Men alltså vafaen, hallå! Janne Carlsson är och har varit en av Sveriges absolut bästa trumslagare. Hör hans grymt drivna spel på Pugh Rogefeldts "Ja, dä ä dä" (Metronome 1969). Speciellt i "Surabaya Johnny".

Han var ena halvan av legendariska duon Hansson & Karlsson 1967-69 (bilden). Psykedelisk, svängig orgeljazz som var unik och före sin tid. Jag har hört ögonvittnen berätta om när de var förband till Jimi Hendrix och fullständigt spelade ut honom. När Jimi skulle ta över suckade han något om hur skulle ha fortsätta efter de där.

Janne Carlsson var som sagt Sveriges bäste trumslagare en gång för länge sen. Så sadlade han om helt och blev "Loffe" och komiker och "hö-hö-hö..." Tycktes ha lämnat trumspelet för en lång period. Att påstå att (Bo) Hansson & Carlsson gick skilda vägar är en mild underdrift.

Den ende trummis jag vet som kunde slå Janne Carlsson var den otrolige Bosse Skoglund i Peps Blodsband. Han är oöverträffad.

Men en tredje minnesvärd trummis i Sverige genom tiderna var faktiskt far till en av de andra gästerna bredvid "Loffe" i samma "Doobidoo", Jan Johansen. Jans far var den fine norsk-svenske jazztrumslagaren Egil Johansen (1934-1998). Egil hade ett lätt, fantasifullt, svängigt trumspel. Hör gamla skivor med pianisten Jan Johansson och tidiga Cornelis.

6 Comments:

At 5:42 em, Anonymous Anonym said...

Strålande blogpost Lorre! Håller med...

 
At 5:46 em, Anonymous Anonym said...

Synd bara att du har webstats.montigo den ger lite störande reklamfönster över din eminenta blogg.
Om du möjligtvis inte märkt det...

 
At 6:16 em, Blogger Bengt Lorentzon (Lorre) said...

Hej Sid! Tack för kommentar!
Men det där med plopp-up-skiten har jag faktiskt ingen koll på själv. Hjälp! Hur blir man av med sånt? Jag hatar sån där kalsongreklam.

 
At 7:36 em, Anonymous Anonym said...

Det är din counter besöksräknare som genererar dessa, jag installerade den som du har, men märkte att det kom upp reklamfönster, Stayfriends exempelvis...
Så jag tog bort kodremsan direkt för det stod inget om det då jag reggade mig på webstats.montigo
Jag kör susnet.se som jag alltid gjort.
Den har visserligen varit lite seg ett tag, men de byter server så nu fungerar det bra igen.

 
At 10:51 em, Blogger Bengt Lorentzon (Lorre) said...

Hej igen Sid!
Nu har jag fått bort Motigo med allt popup-skit, och fått ditopererat Susnet. Men uppriktigt sagt begriper jag mig inte på den. Motigo hade sina fördelar, att man kunde se söklänkar och avsändarsidor.

 
At 6:25 fm, Anonymous Anonym said...

Okej... den är kanske inte lika utförlig som din förra... men då du loggar in på susnet ser du väl var dina beökare kommer ifrån (länk), tid... och om de förtsätter klicka sig fram på din bligg osv. Men den har inga irriterande pop-ups :-)

 

Skicka en kommentar

<< Home