Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

måndag, december 04, 2006



Mäktigt, mäktigt. Mycket mäktigt vacker. Gustav Mahler: Symfoni nr 2, Uppståndelsesymfonin (1894) i Berwaldhallen i helgen. Samtidigt, avskedkonsert för dirigenten Manfred Honeck. Stor uppställning med Radiosymfonikerna med fullt artilleri, två körer och två solister.

Har aldrig varit inlyssnad på Mahler. Kan inte hans stora symfonier utantill. Mahler är som Zappa, Morrissey och Coltrane. Antingen är man fanatiskt helfrälst eller så orkar man inte med. Mahlers symfonier kräver tid. Nu vill jag ta den tiden. Fast han som dirigent vistades i en operavärld skrev han själv aldrig någon opera. Men i hans tvåtimmarssymfonier finns hela livet som i en opera. Både dramatiken, bråddjupet, dödsmedvetenheten - och den sinnliga, lätta underhållningen.

1 Comments:

At 11:15 em, Anonymous Anonym said...

Hallå -

Hoppas att Mahlertvåan var lyckad. Jag missade den, då jag var på resande fot de dagarna, men det är ju nästan alltid upplagt för smash med Mahlers musik.

Välkommen förbi på min blogg någon dag - jag driver tidningen OPUS om klassisk musik. Måste jobba hårt med den, så så mycket bloggande blir det förvisso inte. Hursomhelst - välkommen in och kul att jag sprang på din blogg!

Mvh
Johannes Nebel
http://igor.blogsome.com

 

Skicka en kommentar

<< Home