Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

torsdag, augusti 24, 2006
















Rolig ångbåtskryssning igår! Den förträfflige Olle Ljungström spelade på s/s Blidösund på en tur ut i Stockholms skärgård. Trångt, fullsatt och med fullt jubel i akterkajutan. Sparsmakat med Olle, ständige gitarristen Heinz Liljedahl och Andreas Dahlbeck på bongos och någon slags elektrisk cittra.

Och Olle sjöng med värme många av sina genialiska små mästerverk. "Norrländska präriens gudinna", "Nåt för dom som väntar", "Som en galen hund", "Det betyder ingenting", "En apa som liknar dej". Hans småprat mellan låtarna var nästan ohörbart och när han sjöng den känsliga, finstämda "Jag och min far" dränktes sången av folk som pratade högt i kajutan. Men annars var publiken med på varenda vers, varenda textrad, och jublet visste inga gränser. Det var en lycklig kväll.

4 Comments:

At 4:59 em, Anonymous Anonym said...

Önskar att jag varit där. Har sknat Olle!

 
At 2:05 em, Anonymous Anonym said...

Hej. Jag var på Blidösund och såg Olle i torsdags. Han är så jävla (ursäkta svordommen) bra. Jag stördes inte av prat men jag satt å andra sidan långt fram. På min blogg kan jag nämnt Olle ett antal gånger. Såg honom också förra året på Blidösund.

Ha det.

 
At 9:54 em, Blogger Bengt Lorentzon (Lorre) said...

Hej Anna!
Visst var Olle enormt bra! Det var bara några okänsliga typer som stod bakom o babblade högt om annat. De visste nog inte vem Olle var. Precis i känsliga "Jag o min far". Alla glodde surt och någon sade till dem o då slutade de. Men de var bara två gäng. Alla som hörde Olle var ju underbart entusiastiska. Måste varit kul för honom också med en publik som kunde alla hans låtar utantill.
/ Lorre

 
At 10:04 em, Anonymous Anonym said...

Fan!

Var detta en vanlig spelning? Har inte sett nån affisch eller nåt öht om att Olle skulle lira på nån ubåt i Sthlm?

 

Skicka en kommentar

<< Home