Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

måndag, juli 17, 2006


Vad är det här för skit? Jag köpte "Hot rats" på CDON och fick hem en helt ommixad version??!!?? Det är förstås Zappas och Ian Underwoods fantastiska musik och jam. Men det låter inte som jag är van vid och det känns förbannat störande!

Boven i dramat är sannolikt mr Frank Zappa himself. Han satt och mixade om sina gamla 60-talsalbum inför CD-utgivningarna. Ville "fräscha upp" dem och ge dem ett uppdaterat sound. Men det känns så fel, så fel. "We're only in ot for the money" går knappast att få tag på i LP-originalets version. Inte heller "Ruben & The Jets". Men jag var faktiskt lite oförberedd på att också "Hot rats" skulle vara "förbättrad".

Intrång på upphovsrätten känns det som, men här är det ju faktiskt upphovsmannen som är skyldig. Och visst ville han inte se sina gamla verk som statiska. Men för många av oss lyssnare känns det sorgligt. Just känslan av att de gamla versionerna inte går att få tag på. Jag har dem tyvärr inte på LP, bara på slitna, gamla kassettband, och de varar inte för evigt.

2 Comments:

At 12:42 fm, Blogger swepett said...

Ja, Zappa hade konstiga ljudideal tycker jag. Han tjatade så mycket om att han var ute efter perfekta ljud och de remixades och remastrades hej vilt. Konstigt nog blev det oftast bara sämre. Jag är ljudtekniker själv och i en intevju med Dweezil som jag läste för något år sedan berättade han om att han fick nyligen bygga om hela pappas studio för att den var så konstigt byggd att det var svårt att höra bra i den.

 
At 2:58 em, Blogger Bengt Lorentzon (Lorre) said...

Ja, det är en del av Zappa som jag inte förstår mig på. Det kanske är konservativt att vilja ha de gamla skivorna som de lät förr. Men ett verk är ett verk och känns heligt. Det var väl just den synen han ville arbeta emot, allt är flexiblet och kan varieras. Men...om det ändå då hade funnits BÅDA varianter av 60-talsskivorna att tillgå. Men det gör det ju inte, och det är det som är så synd.

 

Skicka en kommentar

<< Home