Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

lördag, februari 18, 2006


50 år idag skulle han fyllt, Ted Gärdestad. Sänd ett ljus till Ted i himlen. Sorgligt, tragiskt, vackert. Starkt gripande är det. Hans fulländade melodier till naivistiska tonårspoptexter om sol och hav. Diskrepansen till hans egentliga jag. Hur han in i det sista sjöng "Lyckliga dagar".

På den tiden, typ 1973-74, brydde jag mig inte mycket om Ted. Lyssnade hellre på Samla Mammas Manna och Peps Blodsband. På 1990-talet upptäckte jag Ted - genom mina barn. Som i sin tur upptäckt Teds 70-talsskivor och älskade dem. Vilken melodisk och textmässig klarhet och enkelhet! Helt genialt!

I den vevan kom dödsbudet. Det var en sommardag 1997. Så sorgligt! Jag återvänder till "Himlen är oskyldigt blå" (1993), eller till ungdomsglädjen i svängiga "Jag ska fånga en ängel" från LP:n "Ted" (1973).

3 Comments:

At 10:16 fm, Anonymous Anonym said...

Ted Gärdestad var ett geni, på sitt sätt. Lyssna på konsonantplaceringen i "Franska kort". "t-et" hamnar perfekt, på fyran i takten, tillsammans med slaget på virveltrumman.

 
At 4:32 em, Blogger Micke Orgel said...

Hej Bengt. Ja, Ted är en av våra stora. Jag hade gärna skrivit mer om honom än vad jag hunnit idag, det kommer kanske framöver. Jag nämnde din post som är en av få som jag hittat om Teds 50-årsdag.

Jag skulle för övrigt vilja ha din epostadress så att jag kan maila och berätta hur du gör för att kategorisera dina poster som frågade i en kommentar hos mig.

 
At 12:55 em, Anonymous Anonym said...

Samma här, har upptäckt Ted i vuxen ålder + att min 4-åring älskar melodierna.
Hälsn. Ylva

 

Skicka en kommentar

<< Home