Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

torsdag, februari 09, 2006


Foto:
EMI









Alltså, killen sade "Beatles är den mest överskattade gruppen". Alltså, killen var 20 år yngre än jag. Visserligen. Men... Det kändes som att få en nidbild av profeten Muhammed i nosen.

Jo jag vet, jag är partisk. Jävig. Har man vuxit upp med The Beatles och så till den milda grad genomsyrats och livfyllts av dem så är det svårt att ta. Singeln "She loves you" när jag var 8 år är orsaken, utgångs- punkten, till hela mitt intresse för musik. Överhuvudtaget. Jo, jag vet att ni har hört sån't snack förr. Men jag kan inte låta bli.

Visst. Allt de gjorde är inte lika bra. Visst finns där också en hel del tunna låtar, särskilt på de tidiga albumen. Tidsbundet, fjäderlätt ibland. Men räkna då istället det som är bra. Det som är RIKTIGT bra. "Strawberry fields...", låtupplägget på "Revolver", de spretiga utflykterna på Vita Dubbel, den ödsliga stämningen i "A day in the life", den sårade svartsjukelåten "No reply" som inleder ojämna "Beatles for sale", omslaget till "Rubber Soul", munspelet och melodidrivet i "I should have known better", hela finalsviten på "Abbey Road".

Det är klart att The Beatles blev så stora att det kom ett behov av "kill your darlings!" Hos punken stod inte Beatles högt i kurs. The Clash sjöng elakt om dem (eller om hysterin kring dem, "phony Beatlemania") i "London calling". Sån't hör väl till. Även om jag inte sjöng med. På 90-talet fick Beatles revansch med Oasis och britpopen.


Jag får medge att jag sällan lyssnar på Beatles numera. Väldigt sällan. Nästan aldrig. Jag kan dem nästan för bra. Har alla skivorna. Historien är avslutad. Inte mycket finns att tillägga. Speciellt milstolpen "Sgt Pepper" känns problematisk på det viset.

DÅ - var Beatles gåtfulla. Oberäkneliga. Rörde sig jämt. KONSTIGA! Man visste aldrig var man hade dem eller vad som hände härnäst. Och därför drev de hela tiden historien framåt under sin korta tid. I den meningen var de faktiskt farligare än Stones. Men, visst. Det är längesen.

2 Comments:

At 5:02 em, Blogger eatfrog said...

Jag får hålla med personen som verkar vara i min egen ålder. Beatles ÄR jäkligt överskattat. Det är så mycket nostalgifaktor för alla dagens Beatles-lyssnare, som precis som du säger knappt lyssnar längre på deras skivor idag. Men man kan inte för allt i världen gå med på att de är något överskattade eller hypade som man säger idag.

Om man som ny lyssnare kikar igenom deras verk så slås man omedelbart av det faktum att de gjort fruktansvärt mycket skivor under några få år, och samtidigt fruktansvärt mycket skräp.

 
At 10:10 em, Blogger Bengt Lorentzon (Lorre) said...

Hej Eatfrog!
Ojoj, den där släggan var rätt svår att ta. Vill i alla lägen försvara Beatles mot alla angrepp. Men förstår samtidigt om man som yngre ser dem som en koloss, ett oantastligt monument. Så har jag själv ibland sett Evert Taube och Mozart.
Visst finns nostalgin fastlimmad. Men ändå...hör John sjunga "I'm only sleeping" från "Revolver"....och jag kapitulerar!

 

Skicka en kommentar

<< Home