Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

fredag, februari 17, 2006


Putte var där. Hela gänget var där. Alice, Svend, Dompan. Parisfestivalen 1949 blev ett enormt, internationellt genombrott för svensk jazz. Ute på fältet var det starka spänningar i tiden. Bebop var den nya, radikala jazzen som delade publiken i två läger - för och emot. Tradjazz drömde sig tillbaka till New Orleans. Bebop och tradjazz föraktade varandra. Talade inte med varandra. Swingjazz var ute.

Där kom ett gäng svenskar och danskar från den kalla Norden. Deras varma, svängiga spel gick rakt i allas hjärtan. Utfreakade bebop-bohemer i basker och solbrillor, unga dixieland-ungdomar, äldre swingpublik. Alla tog till sig de där gänget från Skandinavien som spelade så bra.

Så blommade svensk jazz upp under hela 1950-talet i en internationell medvind. Det är så jag tänker på Putte Wickman. Sedan blev han eleganten på den svenska jazzscenen. Alltid propert klädd i kostym och välputsade skor. Så långt från bilden av en slafsig jazzbohem som man kan komma. Men alltid med samma himmelskt själfulla ton i klarinetten.

2 Comments:

At 9:21 em, Anonymous Anonym said...

Hej hej Lorre!
Tänkte bara passa på att hälsa. Kanske inte kommer ihåg mig, jag hade min yrkesorientering hos dig för ett år sedan. Per tipsade mig om din blogg....den är helt Ok.
Ha det gott!

// Elisabeth

 
At 10:36 fm, Anonymous Anonym said...

Jag läste en bok av Erik Dahlberg: "Möte med jazzen". Där berättar han om när Reinhold Svensson, i Paris 1949, stod och lyssnade på Sidney Bechet. Kanske du redan har hört det här, eller inte, men Charlie Parker dök i alla fall upp, och ställde sig bredvid honom. "Vad tycker du om Sidney?" frågade han. Reinhold Svensson svarade: "Nja, det är kanske inte direkt vår musik..." Parker stirrade,"VADÅ!? Det är ju RÖTTERNA!"

 

Skicka en kommentar

<< Home