Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

onsdag, december 21, 2005


Idag fyller han 65 år, Francis Vincent Zappa. Fast han dog 1993. Den mest karismatiske, uppfinningsrike, musikaliske, humoristiske och intelligente musikskaparen som någonsin satt sin fot i rockvärlden. Egentligen var det nog en slump att han hamnade där. Egentligen var han en seriös tonsättare, besatt av musikteori, Stravinskij, Edgar Varèse, Anton Webern och en vilja att gestalta stora verk.


Men bluesen drabbade honom på vägen, liksom Bob Dylans låtskrivande och Lenny Bruces svarta ådra för satir. Med The Mothers of Invention skapade han en kufisk, underbar avantgarde-musik som inte liknade något annat. Zappa klyver publiken i för eller emot sin musik. Den kan vara påträngande och krävande. Men de snabba löpningarna och halsbrytande vändningarna har en musikalisk pregnans som sällan hittas i rocken annars. Och så HUMORN. Inte bara texterna, för de kan vara vara tramsiga eller geniala. Men den musikaliska humorn!

Frank Zappa var en mästare och ett musikaliskt geni som jag aldrig sett motstycke till varken förr eller senare.

2 Comments:

At 8:24 em, Blogger Faidros said...

"Jag var tjugosju år när jag fick reda på mitt riktiga namn! Till den dag jag var tvungen att skaffa ett pass för vår första Europaturné, hade jag hela tiden trott att mitt namn var Francis ett namn som jag alltid hatat. För att få ett pass var jag tvungen att ha ett personbevis, ett mystiskt litet papper som jag aldrig sett förut. Min Mor skickade det till mig från kalifornien, och på den stod det, till min stora tillfredsställelse, ETT ANNAT NAMN ÄN FRANCISja, så fantastiskt var det kanske inte "Frank" är inte något större kap men jag hade i åratal trott, och till och med skrivit på mina skivor, att jag hette Francis Vincent Zappa Junior. Hur kunde jag vara så dum?"

Frank Zappa i The Real Frank Zappa Book

Ska du månne se Zappa plays Zappa?

/faidros - kalenderbitare och Zappaälskare

 
At 6:13 em, Blogger Bengt Lorentzon (Lorre) said...

Hej! Ja, den konserten får man väl inte missa. Ska bli kul att höra repertoaren. Hoppas de kommer köra några riktigt gamla Mothers-nummer också. Med mycket marimba och slagverk! Mats & Morgan kommer ju att vara med.
/ Vi ses där i vår! Bengt

 

Skicka en kommentar

<< Home