Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

måndag, november 07, 2005

Uppföljning till förra. Från svenska uttagningar till Melodifestivalen:

1.) 1968: Claes-Göran Hederström - Det börjar verka kärlek, banne mej! (Alla tiders bästa schlager. Svängig melodi, bra arr, rolig text. Och Claes-Göran sjunger med Elvis-darr...)
2.) 1962: Monica Zetterlund - När min vän (Så fin, så magiskt bra...)
3.) 2004: Lena Philipsson - Det gör ont! (Jo, den kommer bli en klassiker)
4.) 1973: ABBA - Ring, ring! (Oemotståndligt svängig. Mycket bättre än Waterloo)
5.) 1992: Py Bäckman - Långt härifrån (Tjusig melodi, tyvärr bortglömd)
6.) 1989: Tommy Nilsson - En dag (En stegrande fanfar och en lovsång)
7.) 2003: Jill Johnsson - Crazy in love (Fräck countryrock)
8.) 2002: Afro-Dite - Never let it go! (Stilfull 70-talsdisco. Borde självklart vunnit i Tallinn)
9.) 1982: Chattanooga - Hallå, hela pressen! (En hitlåt. Bättre än fåniga Chips)
10.) 1967: Östen Warnerbring - Som en dröm (Storslagen Sinatra-ballad, perfekt för Östens vackra röst)
11.) 2005: Caroline Wennergren - A different kind of love (Enda bra från 2005)
12.) 1990: Loa Falkman - Symfonin (Jo, jag menar det)

5 Comments:

At 8:28 em, Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 10:47 em, Anonymous Anonym said...

Hej! Kul med ännu ett Zappa-fan. Tyvärr är jag för ung för att ha kunnat sett honom live... men då är det fint med plåster på såren i form av sjyssta biljetter till Zappa plays Zappa-konserten nästa år. På min födelsedag också! "Up on stage, Frank, take me up..."
MVH

/Anders

 
At 10:58 fm, Anonymous Anonym said...

Kan tänka mig att lägga till
1980: Janne Lucas - Växeln hallå (fniss, JO jag menar det)
och
1984: Bröderna Herrey's - Diggiloo Diggiley

hälsn. Ylva

 
At 12:26 em, Anonymous Anonym said...

Men Lorre, nog vet du väl att låtarna heter Never let it go och Hallå hela pressen?!?
Själv var jag jättesur när Fröken Ur sång inte vann 1974 - jo det är sant! Men sen blev jag jordens största ABBA-fan.
Hälsn från Lemuren!

 
At 4:03 em, Anonymous Anonym said...

Kan man få tipsa om ESC Radio som bara spelar melodofestivalslåtar hela tiden, härligt! http://www.escradio.com/

 

Skicka en kommentar

<< Home