Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

tisdag, oktober 04, 2005

Varje dag går jag förbi den. Örnen på Karlaplan (Stockholm). "Vid Karlaplan står en staty som får mitt blod att frysa till is", skrev en gång DN:s Lars Epstein. Flygarmonumentet av Carl Milles från 1931.

Stilen är omisskännlig. Tankarna går alltför lätt till det tyska 1930-talet. Kunde lika gärna stått på Berlins Stadion 1936. Nu står den på Karlaplan, som om inget hade hänt. Den grinande, tyska örnen. Många förbipasserande märker den inte ens, enligt en tidningsenkät.

Jaja, jag vet. Carl Milles skapade den 1931 - FÖRE det där maktövertaganden 1933. Men de stortyska influenserna fanns det gott om också i svenskt kulturliv. Jag tänker på Lars Epsteins ord varje gång jag går förbi den. Örnen på Karlaplan.

2 Comments:

At 10:53 em, Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 8:14 em, Anonymous Anonym said...

Jag har alltid tyckt att den såg kraftfull, vacker ut.
jag har nog varit aldeles för fördomsfri när jag bara sett den som en - lite stabbig milles utan vatten. nu när du säger det är det ju helt solklart en tysk örn.

 

Skicka en kommentar

<< Home