Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

tisdag, september 13, 2005

Äntligen!!! Rampljuset på Klas Östergren! Figurerna från "Gentlemen" spökar igen, 25 år efteråt! "Gentlemen" från 1980 är min favoritroman - alla kategorier. Vilka makalösa intrigflätningar, vilken berättarglädje och vilken skarpt fokuserad känsla för stil och elegans i denna märkliga rövarhistoria om de mystiska bröderna Henry och Leo Morgan, som drev runt på Söder i Stockholm under 60- och 70-talen! "Gentlemen" är en så virtuost författad roman med olika sidohandlingar i olika tidsplan och väl fångade miljöer.

Varför kom ingen på att göra film av "Gentlemen"? Kanske för svår att få ihop? Och kanske lika bra det. "Gentlemen" lyste upp mitt tråkiga tidiga 80-talet när den kom ut. Har läst om den ett antal gånger sedan dess, alltid med samma behållning. Men Klas Östergren som författare tappade jag sedan någonstans i höjd med den tungsinta Österlen-trilogin.

Nu har cirkeln slutits. Dagsfärska romanen "Gangsters" tar vid där "Gentlemen" slutade i ett mystiskt, gåtfullt barrikaderat rum. Och samtidigt kommer "Gentlemen" ut i matchande nyutgåva. Jag är lycklig!!!

"Babel" i SVT tog upp Östergren och "Gangsters" i ett fint reportage i kväll. Och detta blev ett avsteg från mitt ämne Musik. Men så får det bli. Bröderna Morgan går igen.

3 Comments:

At 9:34 em, Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 9:41 fm, Anonymous Anonym said...

Jag har aldrig varit sugen på att läsa "Gentlemen", men efter att ha läst ditt inlägg tror jag att jag måste!

 
At 10:14 em, Blogger re:volver said...

Håller med dig, ska bli ett nöje att läsa Gangsters. Fin blogg f ö.

 

Skicka en kommentar

<< Home