Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

tisdag, september 20, 2005

Zappa-konserten på Hovet i Stockholm flyttad fram till maj. Skulle varit i november annars. "Zappa plays Zappa", sönerna Dweezil och Ahmed Zappa drar ut på en Tour de Frank och spelar musik av pappa Zappa. Dessutom fulländas familjen av några av mödrarna, Flo & Eddie (Mark Volman och Howard Kaylan).

Kan det bli något bra? Vet inte. Musik av Frank Zappa är ALLTID intressant, i vilka skepnader och framträdanden som helst. Samtidigt borgar storsonen Dweezil Zappa för att det antagligen blir utdragna gitarrmangel i alltför stora doser. Dessutom står Flo & Eddie för den enda period i Zappa-historien som jag faktiskt inte gillar, tiden runt 1971. "Live at Fillmore East" och allt det där.

Mest lockande är faktiskt vår egna, svenska Zappanatiker Mats & Morgan, som naturligtvis ställer upp. Mats Öberg (keyboards) och Morgan Ågren (trummor) är gudabenådade musiker, och alltid med i alla svenska sammanhang där Zappa nämns. Jag har sett dem spela "Uncle Meat" med Kroumata-ensemblen i Filadelfiakyrkan ( ! ), med egna Zappa-coverbandet "Zapp-Ste-Toot" på Fasching, och förstås på scen med Zappa själv vid hans sista konsert på Johanneshov 1988.

Och själva gör Mats & Morgan skivor med Zappa-inspirerad musik. Morgan som för övrigt är gift med Tina Ahlin (från "Så ska det låta" i SVT). Och sönerna Zappas konsert på Hovet i maj då? Jag avvaktar och funderar.

2 Comments:

At 12:09 fm, Anonymous Anonym said...

hej bengt
jag vet inte hur det funkar på din bloggportal men på blogg.se är det skit enkelt. det finns en flik under inläggsrutan som det står nyckelord på. när man skrivit något vist så pluggar man in vad man tycker verkar relevanta sökord. om man vill ha jätte många träffar skriver man sex, under nyckelord. jätte kul då att skriva om något helt annat, något vist istället och sedan se hur träff statestiken rakar i höjden av besvikna data-runkare.

 
At 6:12 em, Blogger malin c said...

Jag fick en biljett i födelsedagspresent, och tänker hålla ut tills maj. Jag tror nog det kan vara värt biljettpriset. Jag hade ingen aning om att Morgan var gift med Tina A. jag gick i samma gymnasieklass som Tina...

 

Skicka en kommentar

<< Home