Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

torsdag, augusti 18, 2005

Ta mej faen - gåtan fick sin lösning! Beethoven-gåtan alltså. Det visade sig att det VAR playback - mitt under en symfonikonsert !! Dirigenten Manfred Honeck valde att låta det lilla instrumentalpartiet, marschen i sista satsen av Beethovens nia, spelas av några musiker bakom ridån. För att ge intryck av en avlägsen marschorkester som närmade sig. OK, jag är med så långt.

Saken var bara den att Honeck, orkestern, kören och sångarna hade gjort en inspelning redan, kanske för skiva. Så varför då placera ur musiker? Lika bra att spela upp ljudbandet i 3 minuter av symfonins dryga timme. Fusk eller genidrag?

Idéen lär ha imponerat på mästerdirigenten Gergijev. Nå, en kreativ lösning? Nej, snarare förbannat störande. Jag tappade koncentrationen och kände mig smått snuvad. Nästa grej, sampling i symfoniorkester? Gärna det, men i rätt sammanhang.

Hur som helst var det här nog den konstigaste symfonikonsert jag har varit med om.