Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

torsdag, november 08, 2012

ERIK SATIE - PIANOVERK

Första gången jag hörde Erik Satie var med Blood, Sweat & Tears. Öppningen på deras andra album från 1969 förförde mig direkt. Andra gången var via min vän Sven Söderberg i Helsingborg på 70-talet. Sven älskade Satie och fransk poesi. Det var dagar av bohemliv, konstgallerier, fikonbullar och punch.

Tredje gången var långt senare, när jag börjat på TV. "Nike" var kulturprogrammet på 90-talet. Estetiska tv-inslag om glasvasar, målare, höstlöv och ofta med pianomusik av Satie i bakgrunden. (Det var innan generationsskiftet med chica kulturprogram som "Kobra").

Överhuvudtaget har Erik Saties musik ofta kopplats ihop med bildkonst. Mycket fransk. Vacker, impressionistisk, en smula galen och med ett erotiskt vemod. Samtidigt aldrig riktigt accepterad. Förekom aldrig i Sten Bromans "Kontrapunkt".

"Trois Gymnopédies", "Trois Gnossiennes" och andra undersköna och lekfulla pianoverk från tiden runt 1890 spelas här så bra det bara kan bli av fine Philippe Entremont. "Satie: Piano Works" (CBS CD 1989). Entremont är min favoritpianist vid sidan om Vladimir Ashkenazy.

Betyg: ****