Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

måndag, september 10, 2012


DE RÄTTA BACH-TOLKNINGARNA - MED RICHTER

Jag hade länge fått hålla till godo med en annan inspelning av Johann Sebastian Bach : "Brandenburg-konserter nr 1-6" (1721), nämligen med Reinhard Goebel och Musica Antiqua, Köln (Archiv Produktion CD 1987).

Den tolkningen är verkligen inte dålig, men inom mig satt jag frustrerat och jämförde med den vinyl jag köpte i min ungdom, med Karl Richter och Münchener Bach-Orchester, då också utgivna på DG:s statusfulla etikett för äldre musik, Archiv Produktion.

Först nu är jag glad åt att äntligen kunna ta del av denna utgåva (Deutsche Grammophone 3CD 2002), som innehåller samtliga sex Brandenburg-konserter, plus alla fyra Svit för orkester (ca 1721), som börjar med sina rätt likartade, ståtliga uvertyrer, för att sedan ramla vidare i korta satser. Kända är t.ex. virtuosa flöjtsolot Badinerie ur Svit nr 2, och meditativa Air ur svit nr 3. Den sistnämnda får min enda reservation i sammanhanget. VÄL långsam, eterisk, utan de hörbara basmarkeringarna.

Annars är dessa tolkningarna så ypperliga. Karl Richter håller stramt i tyglarna, men låter istället musikens inre skönhet få blomma ut ordentligt. Med på köpet får man också en trippelkonsert för flöjt, violin och cembalo i a-moll (1730-talet) som är alldeles bedårande. Inspelningarna med Richter och Münchener Bach-orkester (med solister) är gjorda 1961, 1968 resp 1981.

Betyg: ****