Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

måndag, mars 08, 2010


8 MARS - JONI

Det är Kvinnodagen och jag lyssnar åter igen på min favoritartist - Joni Mitchell. Hon är förebilden för åtskilliga singer/songwriters och en personlighet med lyskraft och integritet av format. Egen musikalisk palett, från folksong och spröda gitarrer till jazzharmonier och cool västkustbris. På mästerliga "Both Sides Now" (Reprise CD) sjunger hon till stor orkester och kompas som så ofta av jazzveteranerna Herbie Hancock och Wayne Shorter. Här är gamla och nya sånger i drömska, dunkla mitt-i-natten-stämningar. En skiva att ha med på en öde ö.

Lyskraft och paletter har hon på flera sätt. Förutom att sjunga, skriva texter och musik, arrangera och producera själv, målar hon också ofta sina skivomslag, i olja eller akvarell. Som självporträttet på denna skiva. Joni Mitchell är allkonstnär.

2 Comments:

At 4:44 em, Anonymous Anonym said...

När jag vid ett tillfälle skulle inköpa ett antal CD träffade jag på namnet Joni Mitchell.Namnet verkade bekant och skivomslaget spännande.Köp förrättades.
Din beskrivning av sångerna på denna CD är väldigt pricksäker. En av mina favoriter.Stacey Kent och Cassandra Wilson är andra sådana.Kanske p.g.a. att jag upplevt dem live i Stockholm resp.Blue Note i NY (Nyårsafton 2004!)?

Svågern

 
At 9:14 em, Blogger Bengt Lorentzon (Lorre) said...

Ja, Joni är verkligen min favoritartist. Vilken röst! Vilken integritet! Vilka sånger!
Cassandra W har jag bara hört namnet på och S Kent känner jag inte till.

Bengti

 

Skicka en kommentar

<< Home