Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

lördag, juni 16, 2007


Läser en notis i dagens DN Kultur om att engelska tidningen The Guardian har listat upp de mest överskattade rockalbumen. Under rubriken "Sgt Pepper must die" dissas många av de klenoder som annars ofta toppar bästa-listor. En rolig tvärtom-grej, och med läsarinlägg under rubriken "The hot albums that leave you cold". The Beatles "Sgt Pepper" råkar mest illa ut och rankas som mest överskattad. Det har jag förståelse för även om jag inte håller med. Men det är inte BARA det vanliga "punkare-sågar-Pink-Floyd"-syndromet, utan här spretar det åt alla håll.

Här är min egen lista på mest överskattade album. Föga politiskt korrekt:
1.) The Clash - London calling
2.) Nirvana - Nevermind
3.) Sex Pistols - Never mind the bollocks...
4.) Velvet Underground - Velvet Underground & Nico
5.) David Bowie - The rise & fall of Ziggy Stardust...
6.) The Band - Music from Big Pink
7.) Ulf Lundell - allt
8.) Jacob Hellman - Och stora havet
9.) Michael Jackson - Thriller & Bad
10.) Madonna - mycket
Men någon slags hatkärlek ändå kanske. För de man är mest ointresserade av, de är man bara likgiltig för.

3 Comments:

At 8:24 em, Anonymous Anonym said...

"Ulf Lundell - Allt" Ha ha, måste säga att jag håller med. Kul lista - kanske snor jag idén och gör en egen?!

 
At 7:59 em, Anonymous Anonym said...

Lorre
All min respekt för din musiksmak försvann när du dissade Lundell.
Kan jag någonsin mer låta mig inspireras av dina musiktips?
Tål att tänka på

 
At 12:10 em, Anonymous Anonym said...

Din lista över de mest överskattade skivorna korrelerar nästan helt med min. speciellt Clash, Lundell och Madonna. Clash
har gjort en hyfsad låt(should I stayor shold I go?)Kan tyvärr inte hålla med om Bowie(där skulle du haft med Phil Collins eller Police)

 

Skicka en kommentar

<< Home