Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

fredag, juni 01, 2007


"It was forty years ago today..."
På dagen för 40 år sedan kom den ut, The Beatles, "Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band" (Parlophone, 1967). Jag var 11 år och min svåger Leif hade köpt den nästan samma dag den kom ut. The Beatles hade blivit så konstiga. Så flippiga och mystiska. Men singeln "Penny Lane"/"Strawberry fields forever", som jag köpt för veckopengen på Hefoma i Helsingborg på våren, hade växt sig till den världens bästa singelskiva som den är.

"Sgt Pepper" var en knockout. Jag lyssnade på den om och om igen hela den sommaren. Sista slutackordet i "A day in the life" var helt omtumlande. Då vände "Sgt Pepper" upp och ner på allting. Nu kan jag den FÖR bra. Blir inte överraskad längre. Allt är så givet. Men visst, bryt ut en låt som "Fixing a hole" och hör hur bra den är. Eller de berusande motrytmerna i kufiska "Being for benefit for Mr Kite". Min favoritlåt på skivan. "And tonight Henry The Horse dances the waltz..."

1 Comments:

At 7:20 em, Anonymous Anonym said...

Tjena grabben e åsse en skåning i förskingringen*S* Växte upp me peps blev några holkar hos han o Bosse när dom bodde i Lund i början på 70 talet ,när han dro fram munspelet å Bosse på gryder å lock*S* Fan de va tider de, men nu e man en stadgad familjefar å morfar å de e min sjä'l inte illa pinkat av en som va me på den tinen*S* Har du lust å snacka bort en stund så finns ja på lars.leonardsson@ lambertsson.com eller ll_51@hotmail.com samma msn, by the way Per-Åke har alltid stått för de humanitära fortfarande en jordnära gubbe*HEHE*

 

Skicka en kommentar

<< Home