Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

onsdag, februari 21, 2007





Det går en gyllene linje över fyra decennier. Bästa livsbejakande, livsbesjälade, svängiga jazzen - besläktad men i olika tidsdräkter. Mångordig orkar jag inte bli. Analyser orkar jag inte skriva.

Jag bara jublar och njuter för fulla livet av dessa fyra. Dessa världens bästa fyra i en samstämmig linje:
* Miles Davis - Kind of Blue (CBS LP 1959)
* Weather Report - Tale Spinnin´ (CBS LP 1975)
* Miles Davis - Tutu (Warner Bros CD 1986)
* St Germain - Tourist (Blue Note CD 2000)

2 Comments:

At 10:03 fm, Anonymous Anonym said...

Läser din blogg med ojämna mellanrum och blir ofta nyfiken på den musik du nämner. Har väl alltid känt till Miles "Kind of Blue" men inte lyssnat. Ska göra det. Jag gillade ju "Tourist" med S:t Germain som du nämnt tidigare. Fortsätt

 
At 7:22 em, Anonymous Anonym said...

Tack för inlägg. Ja, "kind of blue" är verkligen tidlös. Synd man inte kan bifoga ljudfiler med smakprov. Men det har jag aldrig lyckats med. / Lorre

 

Skicka en kommentar

<< Home