Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

söndag, mars 05, 2006


Gillade verkligen "Svenska dialektmysterier" med Fredrik Lindström i SVT. (Jaja, jag är partisk...) Bildmässigt fantasifullt, nyskapande och med en programledare som faktiskt hade något intressant att berätta och som gjorde det bra. "Folkbildning" är ett skällsord i somliga kretsar. Men jag gillar när kunskap och berättarglädje kan gå in i en attraktiv, lyckosam förening.

Avsnitten om Skåne, Dalarna och Göteborg var egna favoriter. Som skåning i Eken är frågor om dialekt kontra karaktärsdrag alltid tacksamma. Saknade bara ett eget avsnitt om Gotland. (Foto: SVT)

För övrigt borde väl ändå Jessica Andersson vunnit i Melodifestivalen istället för de där fåniga pudlarna!

1 Comments:

At 3:25 em, Anonymous Anonym said...

Jag tyckte verkligen mycket om de avsnitt jag lyckades se! (Onsdagar 21:30 är ingen bra tv-tid för mig.) Jag hoppas på en reprisomgång snart, eller varför inte att serien kommer på DVD!? Jag skulle mycket hellre köpa den än oräkneliga årgångar av "Vänner"!

För övrigt tycker jag att pudlarna i alla fall var roligare än BWO, som i mina öron mest lät som ett stort skämt...

 

Skicka en kommentar

<< Home