Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

lördag, september 19, 2009


THE BEATLES REMASTER-BOXARNA

Är VÄLDIGT sugen på att köpa "The Beatles in Stereo" (EMI 16CD+DVD-box 2009). Fick en aha-upplevelse när Peter LeMarc i ett nyhetsinslag nämnde att Beatles album inte har getts ut på nytt sedan 1987 (!), då präglade av den tidens första-generations CD-utgåvor, med alla de barnsjukdomar som hörde till då. Fick också en aha-upplevelse när Nils Hansson skrev i DN att EMI genom årens lopp har misskött förvaltandet av den skatt som Beatles enorma skivkatalog innebär.
Var det därför min "Rubber Soul" och andra låter så platta i ljudet och stereomixen?

Och med tanke på Beatles storhet och betydelse har det under 40 år efter bandets splittring getts ut förhållandevis få samlingar. De som trots allt finns känns rätt planlösa och utan visioner. Därför är det välkommet - ÄNTLIGEN - med dessa rejäla boxar med uppfräschade remastringar.

Jag hade (har) alla Beatles LP på vinyl. Men på CD har jag massor av luckor och några bara på dåliga brännskivor. Så det är skarpt läge för ett samlat grepp med boxen. Särskilt som den också innehåller samlings-CD:n "Remasters", som täcker upp med alla deras singlar och baksidor som inte fanns med på albumen.

Men jag nöjer mig med boxen "The Beatles in Stereo". Monoboxen förstår jag inte riktigt vitsen med. Vem vill höra "Sgt Pepper" i mono? Den är nog bara för de som är värre nördar än jag.