Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

söndag, april 30, 2006


Hur snabbt vändes inte allt från glädje till sorg. En kär vän fick inte ens bli 50 år. Minnesstund en regnig dag i Solna. Jag saknar min vän som rycktes bort så orättvist och grymt. Livet är kort men konsten är lång.

Jag skrev den 26 mars om en konsert med Sjostakovitj "Revolutionssymfoni". Rysk futurism från 1920-talet. Musik för orkester, kör och fabriksvissla. Janne skulle ha gillat den.

Men varje gång jag hör Louis Armstrong, Neil Young, Gustav Mahler ska jag tänka på Jan Lindenbaum. Och varje gång jag hör The Beatles "The long and winding road".


"To the long winding road
You left me standing here
A long long time ago
Don’t leave me waiting here
Lead me to your door
Yeah, yeah, yeah, yeah"

(Lennon - McCartney)